На главную Укр

Шкiльнi новини

23 січня 2016 годаМетки:   , , , ,

Мистецьку освіту очікують суттєві зміни


23 січня поточного року відбулася нарада керівників шкіл естетичного виховання Харківщини, де розглядались питання, пов’язані з реформуванням вітчизняної освітньої галузі та її невід’ємної складової – мистецької освіти. ДШМ №6 представляла її директор Валентина Сальникова.

 

Нарада проходила за участю заступника директора Департаменту мистецтв та навчальних закладів - начальника відділу навчальних закладів та науки Міністерства культури України Тетяни Колос. Як посадова особа, Тетяна Миколаївна є безпосереднім учасником робочої групи, що працювала над кількома законопроектами, спрямованими на реформування галузі освіти.

 

Основну увагу у своїй презентації Тетяна Колос приділила розгляду проект закону «Про освіту», який уже зареєстрований і наразі готується до подання на розгляд Верховною Радою України. Вона охарактеризувала його як документ, що містить революційну кількість норм, які стосуються мистецької освіти, включаючи початкову. «Якщо ці норми будуть прийняті, то мистецька освіта, нарешті, займе своє чільне місце у системі освіти нашої держави», - зазначила вона.

 

Доповідач наголосила на важливості положень законопроекту щодо позашкільної освіти, що стає складовою освіти впродовж життя, і є неформальним видом освіти. Вона надала роз’яснення їх змісту та докладно прокоментувала норми щодо мистецької освіти, викладені у документі. 

 

«Вперше в історії незалежної України в освітянському законі з’явилася стаття, в якій окремо прописане визначення мистецької освіти, - звернула Тетяна Колос увагу присутніх. - Вперше чітко виписані рівні мистецької освіти, які  взаємопов’язані між собою, і є взаємозалежними.

 

Йдеться про статтю 18, яка зазначає:

 

  •       Мистецька освіта передбачає формування у здобувача освіти спеціальних здібностей, естетичного досвіду і ціннісних орієнтацій у процесі активної мистецької діяльності, набуття ним комплексу професійних, у тому числі виконавських, компетентностей та спрямована на професійну художньо-творчу самореалізацію особистості і отримання кваліфікацій у різних видах мистецтва.
  •      Мистецька освіта здобувається в спеціалізованих закладах мистецької освіти та включає:
  •     а) початкову мистецьку освіту, що здобувається одночасно з початковою та/або базовою середньою освітою і полягає в набутті здобувачем компетентностей початкового рівня в обраному виді мистецтва;
  •       б) – г) профільну, професійну, вищу мистецьку освіту.

 

Більше того, вводиться у дію поняття «початкова мистецька освіта», тобто для нинішніх шкіл естетичного виховання створене окреме правове поле, де вони будуть себе відчувати більш захищеними. До речі, всі вони на вимогу авторів закону в майбутньому змінять назву і стануть Дитячими мистецькими школами.

 

Буде суттєво розширена автономія дитячих мистецьких шкіл, перестане бути догмою освітній план, натомість буде введена освітня програма, що має на меті зробити школу ближчою до дитини. Заклад, маючи автономію у визначенні змісту своєї роботи, зможе сам створювати освітні програми для дітей з різними потребами. З прийняттям закону можна буде працювати не лише з дітьми, але й іншими категоріями громадян.

 

Таким чином, пройшовши процес трансформації, кожна школа знайде свій шлях, щоб гідно виконати і функцію початкового закладу професійної освіти, і соціальну функцію, бо вони обидві сьогодні й у майбутньому потрібні для підростаючого покоління українців.

 

У зазначеному законопроекті збережені практично всі діючі нині норми щодо соціальних гарантій педагогічних працівників – надбавки за вислугу років, звання, стаж роботи. Збережена процедура атестації педагогічних працівників, хоча й було намагання замінити її виключно сертифікацією.

 

Галузь початкової мистецької освіти не переводиться на самоокупність, вона й надалі фінансуватиметься місцевими бюджетами, поряд з цим джерелом фінансування будуть кошти, отримані за надання освітніх послуг відповідно до укладених договорів, інші надходження.

 

Тож побоювання певної частини громадськості відносно суттєвого збільшення плати за навчання дітей не мають підстав, - запевнила працівник Мінкульту України. – Звичайно, у певному сенсі початкова мистецька освіта буде елітарною (за своїм змістом), але вона залишатиметься доступною».

 

Термін введення в дію нового закону, зазначений в його проекті, – 1 вересня 2016 року. Через кілька днів має відбутися розширене засідання комітету ВРУ з питань науки і освіти, який має прийняти рішення щодо подання законопроекту на перше читання.

 

У ході наради йшлося й про інші нагальні питання. Зокрема, про проект довгострокової стратегії розвитку української культури — стратегії реформ. Важлива роль відведена у цьому документі вдосконаленню системи культурно-мистецької освіти. Вона визначається як ключовий елемент культурної політики держави та основа культурного формування і творчої реалізації людини впродовж життя.

 

Говорилось про основні стратегічні завдання. Серед них - модернізація змісту культурно-мистецької освіти всіх рівнів, створення системи моніторингу якості початкової мистецької освіти, підвищення рівня професійної підготовки чи перепідготовки кадрів у сфері культури, запровадження нових форм початкової мистецької освіти, зокрема інклюзивної, підтримка здобувачів мистецької освіти, розвиток наукових досліджень та активізація міжнародного обміну.

 

У числі операційних цілей - науково-освітня діяльність, яка має такі складові, як

  •       Модернізація змісту культурно-мистецької освіти шляхом стимулювання розроблення сучасних навчальних курсів та методичного забезпечення для спеціалізованих навчальних закладів, залучення до цього процесу професійних мистецьких кадрів.
  •      Створення системи моніторингу якості початкової мистецької освіти.
  •     Створення системи грантової та іншої фінансової підтримки учнів/студентів спеціалізованих мистецьких навчальних закладів усіх рівнів.
  •       Удосконалення переліків спеціалізацій, за якими здійснюється підготовка фахівців сфери культури та мистецтва, а також переліку кваліфікацій, які присвоюються здобувачам професійної та вищої культурно-мистецької освіти.
  • n      Стимулювання розроблення програм інклюзивної мистецької освіти початкового рівня.
  •       Сприяння внутрішнім та міжнародним академічним обмінам між закладами культурно-мистецької освіти з метою інтегрування до європейського мистецько-освітнього простору.

 

Окрім віддалених перспектив, міністерством культури України визначені конкретні точки прикладання зусиль у поточному 2016 році. Розроблення стандартів забезпечення громадян послугами початкової мистецької освіти (частина мінімального культурного кошика) – таким бачиться одне з важливих завдань.

 

За оцінкою працівника Міністерства культури України, Харківщина є передовим регіоном у галузі мистецької освіти, тут працюють професійні і відповідальні фахівці. Тож Тетяна Колос виказала впевненість в успішному здійсненні реформування галузі на Слоюбожанщині, хоча й зауважила, що впроваждення реформ потребує зусиль.

Детальніше - на сайті ОНМЦПК

 

 


Оставьте комментарий!

Ваш комментарий будет опубликован после проверки.

(обов’язково)